Uprzejmość? Lepiej z nią nie przesadzaj

Lubisz słyszeć słowo „dziękuję” ? Ja też. Otrzymanie wdzięczności za udzielenie komuś pomocy to nadzwyczaj przyjemne uczucie. Zwykła codzienna uprzejmość potrafi nawet dać poczucie szczęścia i życia w zgodzie ze światem. Odwzajemniony uśmiech gwarantuje dobry nastrój na cały dzień.

Wyświadczanie innym przysług przychodzi nam tym łatwiej, że miganie się od takiego koleżeńskiego obowiązku jest nad wyraz źle postrzegane przez otoczenie. Wiele osób zdaje sobie z tego sprawę i często zaczyna wykorzystywać Cię do załatwienia spraw, na którego sami nie mają ochoty. Jakie to ma dla Ciebie konsekwencje?

Podam Ci prosty przykład.
Na BiznesFlow codziennie dostają wiele zapytań odnośnie stypendiów, staży i wyjazdów. Pomimo tego, że wszystkie niezbędne informację zawarte są w danym newsie, ludzie pytają mnie o najbardziej oczywiste rzeczy. Najczęściej po prostu nie chce im się przeczytać tekstu do końca lub kliknąć w odnośnik. Gdybym miał odpowiadać na te wszystkie pytania i rozwiązywać zawarte w nich problemy, przez cały dzień musiałbym nie robić nic innego. Nie miałbym nawet czasu, żeby szukać kolejnych atrakcyjnych ofert dla moich czytelników. Wszyscy by na tym stracili.

Dlatego też w takich sytuacjach pozwalam sobie na szczerość. Piszę do danej osoby: „Droga Kasiu/Drogi Rafale. Odpowiedź na Twoje pytanie znajduje się w ogłoszeniu, które przeczytałeś/aś. Jestem przekonany, że świetnie sam sobie poradzisz ze znalezieniem rozwiązania. Trzymam kciuki i życzę powodzenia przy rekrutacji!”.
Jeszcze nigdy nie zdarzyło mi się, aby ktoś był niezadowolony z takiej odpowiedzi. Podobną taktykę stosuję w realnym życiu.

Bądź świadom, że ludzie proszący Cię o pomoc prawie zawsze są w stanie samodzielnie wykonać dane zadanie.

uprzejmośćCo możesz zrobić, aby uniknąć nadużywania Twojej uprzejmości?
1. Gdy pracujesz nad danym zadaniem wyłącz telefon na kilka godzin. Z pewnością przez ten czas nie stanie się nic takiego, czego nie dałoby się później ewentualnie naprawić.
2. Nie sprawdzaj tego cholernego maila i facebooka tak często.
3. Od czas do czasu „zgub się”. Nie mów nikomu gdzie wychodzisz ani co będziesz robił. Odetnij się od świata na trochę i skup się na realizacji Twoich celów.
4. Miej zawsze przygotowaną dobrą wymówkę.
5. Bądź świadom, że niektórzy mogą chcieć wykorzystać Twoją uprzejmość.
6. Bądź szczery wobec ludzi i okazuj im szacunek.

Jak mawia mój ulubiony Tim Ferris: „Lepiej raz błagać o wybaczenie, niż 1000 razy zmarnować czas na wykonywanie rzeczy, które mogą się wykonać same”.

 Autor: Michał Szymański

Author: Michał Szymański

Specjalista od social media, bloger, fascynat startup`ów i nowych technologii. Twórca portalu BiznesFlow.pl. Autor licznych artykułów z tematyki produktywności, efektywnej nauki, biznesu internetowego. Prezes stowarzyszenia Tea Club wspierającemu młodych ludzi w rozwoju zawodowym na arenie międzynarodowej. Prywatnie pasjonat tańca "breaking" (breakdance), tańczący nieprzerwanie od 11 lat.

2 thoughts on “Uprzejmość? Lepiej z nią nie przesadzaj”

  1. Pingback: - zarzadzaniezasl1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *