Zarządzanie czasem – jak robić to skutecznie.

W swojej wieloletniej pracy nad zwiększeniem własnej efektywności i lepszym zarządzaniu sobą w czasie korzystałem z różnych metod. Inspirowałem się wieloma ludźmi sukcesu i badałem ich sposoby funkcjonowania. Nadal nie poprzestaję w poszukiwaniach, ale mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że stworzyłem sobie taki system, który daje mi ogromną satysfakcję i pozwala zyskać zadziwiającą produktywność. Efektami mojej pracy chciałbym podzielić się z Tobą.

Zarządzanie czasem nie istnieje.

Pierwsza ważna rzecz, którą chciałbym, żebyś sobie uświadomił może Cię zaskoczyć – nie masz możliwości zarządzać czasem. Możesz co najwyżej zarządzać sobą w czasie. Istotne jest, abyś dobrze przemyślał i zrozumiał różnicę pomiędzy tymi dwoma pojęciami. W pierwszym bowiem („zarządzanie czasem”) odwołujesz się do czynników zewnętrznych, do zupełnie niezależnego aspektu jakim jest czas. Tym samym Twój umysł podświadomie przyswaja sobie taką myśl : „Będę zarządzał czasem, czyli czymś czego nie mogę kontrolować. Jeśli mi się nie uda, nie będzie to moją winą. Po prostu czynniki kontroli leżały poza moim zasięgiem i nic nie mogłem na to poradzić”. Poprzez taki schemat zostawiasz sobie furtkę do usprawiedliwień i osłabiasz swoją motywację do realizacji swoich celów i marzeń (osiągania których  ma przecież służyć Twoje zarządzanie sobą w czasie).

Natomiast używając stwierdzenia „będę zarządzał sobą w czasie” dajesz swojemu mózgowi jasno do zrozumienia, że to Ty jesteś sprawcą danego stanu rzeczy i także Ty kontrolujesz sytuację. Tym samym za wszelkie wymówki będziesz musiał sam ponieść odpowiedzialność. Taka perspektywa na początku być może nie wydaje się zachęcająca, ale wzięcie całej odpowiedzialności za swoje życie (nawet jeśli pojawiają się w nim czynniki od nas niezależne) to jedyny skuteczny sposób na zdyscyplinowanie samego siebie i skuteczną realizację swoich planów.

Jeśli ten artykuł skłoni Cię do postawienia sobie celu w obszarze własnej organizacji gorąco zachęcam Cię, abyś sformułował go zgodnie z powyższą zasadą. Gdy ja stawiam sobie jakiś cel lubię stanąć przed lustrem , spojrzeć sobie w twarz i głośno powiedzieć sam do siebie, co postanowiłem. W przypadku własnej organizacji brzmiało to tak: „ Będę dobrze zarządzał sobą w czasie. Mam tylko jedno życie, które warte jest tego, aby zrealizować wszystkie moje marzenia. Nie chcę tracić czasu i wiem, że wszystko zależy ode mnie” .

Wierzę, że jesteś w stanie dokonać zmiany i zrealizować swoje cele.

Ten artykuł jest pierwszą częścią cyklu o zarządzaniu sobą w czasie. Niedługo pojawią się kolejne teksty, w których podzielę się swoim doświadczeniem w obszarze organizacji samego siebie. Szczerze opowiem Ci o błędach, które popełniłem, o momentach zwątpienia i rezygnacji – dzięki temu sam będziesz mógł tego uniknąć. Powiem Ci także o tym, co okazało się najskuteczniejsze oraz jak doszedłem obecnego stanu, z który zapewnia mi niesamowitą efektywność.

Autor: Michał Szymański

1 thought on “Zarządzanie czasem – jak robić to skutecznie.”

  1. Pingback: - zarzadzaniezasl1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *