Jak wykorzystać media społecznościowe w biznesie internetowym



Niektórzy wychwalają je pod niebiosa, inni znowu określają jako zupełną stratę pieniędzy i czasu.
Z czego wynikają tak skrajne opinie w stosunku do mediów społecznościowych? Oraz ważniejsze pytanie – w jaki sposób możesz wykorzystać ich potencjał do zarabiania pieniędzy i rozwijania swojego biznesu?

Do czego służą media społecznościowe w biznesie?

1. Pomagają budować zasięg (liczbę osób, zainteresowanych tym, co robisz) oraz generować ruch na Twoją stronę internetową

2. Pomagają tworzyć markę Twojej firmy i wiązać z nią klientów

Jako drobny przedsiębiorca czy blogger, masz często dużą przewagę nad dużymi firmami. W mediach społecznościowych ludzie szukają autentyczności i bliższej relacji. Chcą traktować funkcjonujące w social mediach firmy w podobny sposób, jak traktują swoich znajomych – nawiązywać bezpośrednią rozmowę, otrzymywać odpowiedź na swoje pytania w błyskawicznym tempie i móc się swobodnie wypowiadać na każdy temat. Z tym często nie radzą sobie duże przedsiębiorstwa i Ty powinieneś tą przewagę wykorzystać.

3. Pomagają budować społeczność wokół Twojej firmy

Wiele firm popełnia podstawowy błąd tworząc na facebooku stronę swojej firmy np. o nazwie „Firma X”, a następnie publikuje informacje o nowych kontraktach, przetargach czy ofertach. Dla użytkowników facebooka to po prostu wieje nudą. Taka strona ma małe szanse zyskać dużą liczbę fanów i wysokie zaangażowanie.

Przykład jak to powinno wyglądać:

Pewna szkoła językowa, zamiast stworzyć fanpage’a o nazwie „Szkoła językowa Y w Warszawie”, pokusiła się zrobić stronę o nazwie „Angielskie słówka, które znaczą coś innego niż myślisz”. Efekt? 228.685 osób lubi to . Na tym fanpage’u możemy znaleźć różne ciekawostki z języka angielskiego i jedynie od czasu do czasu ofertę.

Społeczność budujemy wokół rzeczy, które będą dla użytkowników ciekawe i pożyteczne. Firma i jej oferta powinna być subtelnie wpleciona w tło.

14. Pomagają pogłębić relacje z Twoim klientem (dzięki możliwości bezpośredniej rozmowy i interakcji) oraz więcej się o nim dowiedzieć (w statystykach możemy sprawdzić, czym nasi fani się interesują, jak się zachowują oraz czego szukają w sieci i dzięki temu tworzyć ofertę jak najlepiej dopasowaną do ich potrzeb)

5. Najważniejszy punkt – pomagają sprzedawać

Nie licz jednak, że jeśli zdobędziesz 10 000 fanów to w fenomenalny sposób przełoży się to na dochody Twojej firmy. Ilość lajków i zaangażowanie fanów mają duże znaczenie przy budowaniu marki, społeczności i długotrwałej strategii marketingowej, jednak rzadko kiedy bezpośrednio przekładają się na zyski. Efekty odroczone są w czasie i dlatego też wiele przedsiębiorców uważa reklamę np. na facebooku za bezwartościową. Świadczy to jednak o tym, że nie mają o niej pojęcia.

Zyski z reklamy na facebooku mogą być natychmiastowe i wyższe, niż dzięki jakiejkolwiek innej metodzie. Potrzebna jest jednak znajomość obsługi zaawansowanych narzędzi reklamowych takich jak power editor , tworzenia skutecznych grup docelowych oraz monitorowania konwersji (czyli zdobywania informacji o tym, ile zyskaliśmy pieniędzy inwestując w daną reklamę). Ja sam opieram się w większości na facebookowej reklamie i jestem z niej wyjątkowo zadowolony.

Jeśli planujesz stworzyć lub rozwinąć firmę w sieci, pomocne będzie dla Ciebie seminarium online Marketing internetowy w 2014 – najskuteczniejsze metody promocji biznesu

Autor: Michał Szymański

Author: Michał Szymański

Specjalista od social media, bloger, fascynat startup`ów i nowych technologii. Twórca portalu BiznesFlow.pl. Autor licznych artykułów z tematyki produktywności, efektywnej nauki, biznesu internetowego. Prezes stowarzyszenia Tea Club wspierającemu młodych ludzi w rozwoju zawodowym na arenie międzynarodowej. Prywatnie pasjonat tańca "breaking" (breakdance), tańczący nieprzerwanie od 11 lat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *