Freemium – czyli jak zarobić miliony rozdając rzeczy za darmo

model freemium

Model biznesowy „ Freemium ” jest jednym ze zmyślniejszych sposobów zarabiania pieniędzy przez firmy. Sama nazwa pochodzi od połączenia słów „Free” + „Premium”. Na czym polega? Sprawa jest prosta – oferujesz usługę swojej firmy za darmo (a konkretnie jej podstawowy, najważniejszy element), jednak bardziej zaawansowane opcje dostępne są za opłatą.

model freemium


Jak pokazują poniższe przykłady model ten może być prawdziwą żyłą złota:

[themepacific_box color=”blue” text_align=”left” width=”100%”]
Skype jest najsłynniejszym przykładem modelu freemium. Pozwala użytkownikom prowadzić darmowe video rozmowy. Część z ogromnej rzeczy użytkowników decyduje się także wykupić jego dodatkowe usługi opierające się głównie na tanich połączeniach VoIP.
[/themepacific_box]

[themepacific_box color=”yellow” text_align=”left” width=”100%”]
Serwis społęcznościowy Flickr, umożliwiający dzielenie się zdjęciami, pozwala korzystać ze swojej usługi zupełnie bezpłatnie. Użytkowników obowiązuje jednak limit zdjęć – po jego przekroczeniu mogą wykupić dodatkową przestrzeń na dysku Flickra.
[/themepacific_box]

[themepacific_box color=”green” text_align=”left” width=”100%”]
Firma Zynga to jeden z najbardziej spektakularnych sukcesów modelu freemium. Stworzona przez nich gra przeglądarkowa „FarmVille” bije absolutne rekordy popularności (około 40 milionów użytkowników miesięcznie). Gra jest darmowa, nie ma też opłat abonamentowych. Firma zarabia na niecierpliwych graczach, którzy zamiast powoli rozwijać swoje gospodarstwo, wolą zapłacić i szybciej osiągnąć postawiony sobie cel.
[/themepacific_box]

[themepacific_box color=”red” text_align=”left” width=”100%”]
Dropbox –  wirtualny dysk umożliwiających przechowywanie danych w chmurze. 2GB otrzymujemy za darmo, za dodatkową przestrzeń musimy dopłacić.
[/themepacific_box]

Model Freemium świetnie sprawdza się w grach – darmowa, podstawowa rozgrywka napędza graczowi apetyt i zamienia go w klienta, który wykupuje dodatkowe elementy w celu uatrakcyjnienia swojej gry.

Furorę robią także aplikacje freemium. Urządzenia z systemem Androida działające w modelu freemium, generują ponad 60% dochodów Google Play.

Usługi freemium są stosunkowo łatwe w promocji. Wysoka jakość i bezpłatność tworzą z nich samonapędzające się maszyny marketingowe, dzięki czemu pozyskanie dużej liczby użytkowników może być niezwykle proste.

Zasięg jest w tym przypadku kluczową sprawą, ponieważ żeby z sukcesem zastosować model freemium potrzebujemy sporej bazy zainteresowanych. Statystyki mówią, że jedynie od 2 do 5 % użytkowników decyduje się na zakup dodatkowej usługi.

Rozważ, co możesz rozdawać za darmo, aby zbudować dużą bazę klientów i zarabiać na płatnych dodatkach.

Autor: Michał Szymański

Author: Michał Szymański

Specjalista od social media, bloger, fascynat startup`ów i nowych technologii. Twórca portalu BiznesFlow.pl. Autor licznych artykułów z tematyki produktywności, efektywnej nauki, biznesu internetowego. Prezes stowarzyszenia Tea Club wspierającemu młodych ludzi w rozwoju zawodowym na arenie międzynarodowej. Prywatnie pasjonat tańca "breaking" (breakdance), tańczący nieprzerwanie od 11 lat.

2 thoughts on “Freemium – czyli jak zarobić miliony rozdając rzeczy za darmo”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *