Czym jest pozycjonowanie i dlaczego jest takie ważne

Tworząc biznes w sieci, jedną z najważniejszych rzeczy, o które powinniśmy zadbać, jest pozycjonowanie strony internetowej naszej firmy.

Czym w zasadzie jest pozycjonowanie i dlaczego jest takie ważne?
Pozycjonowanie, nazywane także SEO (ang. Search engine optimization) to ogół działań służących temu, aby nasza witryna internetowa znajdowała się jak najwyżej w wynikach wyszukwiania.

Absolutna większość internautów ogranicza swoje poszukiwania do pierwszych 3 wyników wyszukiwania google. Zaledwie ułamek przechodzi na dalsze strony z wynikami. Te witryny, którym udało dostać się do 10, 5 czy 3 najlepszych wyników, mogą liczyć na godną nagrodę – wysoką ilość odwiedzin na swojej stronie. A duży ruch oznacza pieniądze.

Na jakiej zasadzie działa pozycjonowanie?
Twórcy algorytmu google w swojej wyszukiwarce wykorzystali ten sam system, który funkcjonuje w świecie akademickim – zasadę cytatu. Wśród naukowców i uniwersytetów, rangę danego profesora czy uczelni ocenia się porównując liczbę odwołań do ich twórczości. Im więcej dany naukowiec jest cytowany na łamach prestiżowych pism naukowych, na konferencjach, w książkach innych naukowców czy specjalistycznych publikacjach – tym wyższa jego ranga i prestiż.

Podobnie działa system google. Im więcej odnośników (linków) do naszej strony wśród innych, wartościowych stron, tym wyżej stoimy w wynikach wyszukiwania.

Jak pozycjonowanie wyglądało do niedawna?
System stworzony przez google był mocno niedoskonały. Dawał ogromne pole do nadużyć, z czego korzystali cwaniaki i oszuści, tworząc spamerskie programy rozsyłające linki wszędzie gdzie się dało oraz wykorzystując wiele innych niedozwolonych przez google metod pozycjonowania. Skutkiem tego na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania znajdowały się często spamerskie, smieciowe strony, zamiast witryn z wartościową treścią. Dla użytkowników było to ogromne utrudnienie, gdyż znalezienie poszukiwanej informacji czasami graniczyło z cudem.

Jak pozycjonowanie wygląda teraz?
Na szczęście w ostatnim czasie google wprowadziło skuteczne metody zapobiegania nieuczciwym praktykom pozycjonowania. W procesie oczyszczania Internetu niezwykle pomocne okazały się media społecznościowe, ponieważ dzięki nim sieć przestała być anonimowa. Na facebooku, twiterze czy linkedin’ie podpisujemy się swoim imieniem i nazwiskiem. Google bez większego problemu może rozpoznać czy dany profil reprezentuje rzeczywista osoba, czy jest to zwykłe oszustwo (np. analizując liczbę znajomych, zachowania użytkownika, udostępnione przez niego dane).

Dało to google możliwość stworzenia systemu, w którym to prywatne osoby dzielą się linkami (odnośnikami) do naszej strony, właśnie w mediach społecznościowych. Jeżeli na swojej stronie internetowej tworzymy wartościową treść, to wtedy inni internauci będą się nią dzielić ze swoimi znajomymi oraz innymi użytkownikami Internetu. A skoro ludzie chcą się dzielić linkami do naszej strony, to oznacza to, iż jest ona wysokiej jakości. Dla google to wystarczający powód, aby naszą witrynę nagrodzić wyższymi wynikami pozycjonowania. System prawdziwie genialny w swojej prostocie.

Jakie to ma znaczenie dla Ciebie i dla Twojej firmy?
Znaczenie ma naprawdę doniosłe. Dzięki temu drobni przedsiębiorcy czy prywatne osoby, mogą stawać w szranki z wielkimi firmami i korporacjami. Trzeba tylko tworzyć wartościową treść, którą internauci będą chcieli czytać / oglądać i dzielić się nią z innymi.

Z szansy tej korzysta wielu blogerów, którzy zdali sobie sprawę z ogromnej przewagi jaką posiadają nad dużymi firmami. Dysponując swoimi pasjami, autentycznością i szczerym zaangażowanie, są w stanie osiągnąć lepsze wyniki i ściągnąć z google większy ruch na swoją stronę, niż wielkie biznesy posiadające ogromne budżety.

Oczywiście oprócz samego tworzenia wartościowej treści, należy zadbać o jeszcze jedną rzecz- optymalizację.

Optymalizacja polega na takim przystosowaniu przygotowywanej przez nas treści, aby jak najlepiej odpowiadała na potrzeby internautów oraz żeby była dobrze postrzegana przez system google. O szczegółach optymalizacji będziemy jeszcze szczegółowo rozmawiać, obiecuję;)

Podsumowanie i rada na koniec: Zależy Ci na rozwoju swojego biznesu w sieci? Twórz wartościową treść, optymalizuj ją i ciesz się wysokimi dochodami swojej firmy.

Interesuje Cię tematyka biznesu w sieci? Sprawdź prowadzone przeze mnie seminaria online Jak stworzyć i rozwinąć firmę w Internecie” .

Autor: Michał Szymański

Author: Michał Szymański

Specjalista od social media, bloger, fascynat startup`ów i nowych technologii. Twórca portalu BiznesFlow.pl. Autor licznych artykułów z tematyki produktywności, efektywnej nauki, biznesu internetowego. Prezes stowarzyszenia Tea Club wspierającemu młodych ludzi w rozwoju zawodowym na arenie międzynarodowej. Prywatnie pasjonat tańca "breaking" (breakdance), tańczący nieprzerwanie od 11 lat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *