Czym jest “projekt” i dlaczego jest istotny przy zarządzaniu czasem.

“Nic nie jest szczególnie trudne do zrobienia, jeśli tylko rozłożyć to na etapy” – rzekł kiedyś Henry Ford. Wiedział co mówi. Tą myśl możesz wykorzystać w zarządzaniu sobą w czasie i nadać swojej pracy nowy wymiar. Umiejętne rozłożenie każdego zadania na czynniki pierwsze znacząco zwiększa efektywność i jakość jego realizacji.

Czym jest projekt?

W kontekście produktywności – to zadanie złożone z wielu elementów, mające swój bardzo konkretny cel.

projekt

W jaki sposób to może być dla Ciebie przydatne?
Zamiana zadania w projekt pomoże Ci zabrać się do pracy. Musisz tylko wyselekcjonować pierwszą fizyczną czynność, jaka musi zostać wykonana aby rozpocząć pracę.

Jedną z najczęstszych przyczyn odkładania spraw na później jest brak wizji rozpoczęcia. Po prostu nie wiemy dokładnie jak się do tego zabrać i tym samym osłabiamy swoją motywację; “Nie będę siadał dzisiaj do pisania tej magisterki. I tak nawet nie wiem od czego zacząć. Jutro pomyślę…”.

Przykłady:
Przed Tobą ważny egzamin z języka angielskiego. Czas ucieka nieubłaganie, a Ty wciąż nie zacząłeś się uczyć. Wiesz, że potem będziesz tego żałował ale na myśl o ilości materiału robi Ci się niedobrze; czas przyszły, przeszły, zaprzeszły i przyszłoprzeszłoteraźniejszy – jakby nie mogli mieć po ludzku trzech, jak cywilizowani ludzie. Masz problem ponieważ:
1. nie wiesz, od której części powinieneś zacząć się uczyć
2. nie wiesz, które zagadnienie gramatyczne jest najważniejsze
3. nie wiesz, czy żeby dobrze zrozumieć jedno zagadnienie najpierw powinieneś poznać jakieś inne z nim związane
4. nawet nie masz przecież podręcznika…

Co zrobić?
Wybierz pierwszą fizyczną czynność, którą trzeba wykonać na drodze do realizacji tego zadania, np:
1. Posadź tyłek przed komputerem
Kolejna rzecz – podejdź do zadania sprytnie. Nie komplikuj sobie zadania, ani nie narzucaj więcej pracy niż to konieczne – to wcale nie czyni jej bardziej wartościowym.
2. Zadzwoń do koleżanki Magdaleny, która już ten egzamin napisała i zdała go na 5 (chociaż zarzekała się, że nic nie umie i panikowała, iż z pewnością obleje). Wypytaj się jej o wszystko, co może Ci pomóc zdać egzamin. Na koniec poproś o notatki (z pewnością ma wszystko pięknie pozapisywane w swoim zeszycie z jednorożcem).

1
metoda projektu pozwoli uniknąć Ci wielu problemów

Dalej już z górki. Gdy zaczniemy pracę nawet tak prostymi czynnościami jak wykonanie telefonu, jest nam później łatwiej zabrać się do cięższych zadań. Realizacja przebiega płynnie. Dlatego gdy realizujesz projekt, najważniejsze jest wykonać pierwszą fizyczną czynność.

Raport do napisania? 1 – włączenie komputera i odpalenie excela.  Zorganizowanie przyjęcia niespodzianki dla przyjaciela? 1 – usiąść z czystą kartką i wypisać wszystkie pomysły na imprezę. Zorganizowanie wyjazdu wakacyjnego? 1  -wejść na fly4free i znaleźć atrakcyjne bilety.

Dziel swoje zadania na mniejsze etapy. Miej zawsze przed oczami tylko jeden etap zamiast całego, wielkiego wyzwania. Dzięki temu łatwo będzie Ci się zabrać do pracy a realizacja przebiegnie płynnie. Musisz dbać o swoją motywację.

Jeśli piszesz pracę dyplomową i postawiłeś sobie cel:  60 stron do napisania, jak myślisz, kiedy będziesz lepiej się czuł?
1. Mam dopiero 11 stron, zostało mi jeszcze 49 do wymęczenia…
2. Mam 11 stron – jeszcze 4 i skończę 1 roździał!. Potem tylko 2, 3, 4 i zrobione.

Autor: Michał Szymański

Author: Michał Szymański

Specjalista od social media, bloger, fascynat startup`ów i nowych technologii. Twórca portalu BiznesFlow.pl. Autor licznych artykułów z tematyki produktywności, efektywnej nauki, biznesu internetowego. Prezes stowarzyszenia Tea Club wspierającemu młodych ludzi w rozwoju zawodowym na arenie międzynarodowej. Prywatnie pasjonat tańca "breaking" (breakdance), tańczący nieprzerwanie od 11 lat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *