Studiowanie psychologii – czy to się opłaca

Studiowanie psychologii wiąże się ze sporym ryzykiem. Pomimo jednak licznych pesymistycznych opinii kierunek ten nadal uważany jest za stosunkowo prestiżowy. Świadczy o tym chociażby liczba chętnych (12 osób na jedno miejsce na Uniwersytecie Warszawskim) oraz wysokie progi punktowe (84,42 % na UW) z wyników maturalnych w 2012 roku. Mimo to zewsząd dochodzą głosy o przesyceniu rynku absolwentami psychologii. Problemy ze znalezieniem pracy dla młodych psychologów stały się chlebem powszednim. Czy oznacza to początek trudnych czasów dla adeptów „nauki o duszy” ? Dla tych, którzy nie wykażą się właściwym podejściem z pewnością tak.

Weź sprawy w swoje ręce

Współczesny rynek pracy zweryfikował marzenia wielu młodych ludzi kończących kierunki humanistyczne. W walce o posadę doświadczenie zawodowe i praktyczne umiejętności bez litości nokautują teoretyczną, abstrakcyjną wiedzę. Jak na tym polu bitwy odnajdują się studia psychologiczne? Wszystko oczywiście zależy od studiującego. Jeżeli ktoś liczy, że uczelnia wyposaży go we niezbędne na rynku pracy instrumenty i uczyni pożądanym wśród pracodawców, może mocno się rozczarować. Kluczem do sukcesu jest własna inicjatywa i szeroka, ponadobowiązkowa aktywność już od pierwszych chwil po otrzymaniu upragnionego indeksu na uniwersytecie.

Ktoś jednak powie – „jak mam być aktywny od samego początku studiów, kiedy nawet do odbycia darmowych praktyk wymagają doświadczenia i umiejętności?”.  Dla studentów psychologii odpowiedź jest jedna: III sektor Panie i Panowie.

III sektor?

Czym jest III sektor? To ogół organizacji pozarządowych (stowarzyszeń, fundacji) realizujących ważne społecznie cele oraz wypełniających luki pomiędzy działalnością instytucji państwowych a biznesem i sektorem prywatnym. Organizacje pozarządowe są wyrazem inicjatywy obywateli i służą najczęściej lokalnym społecznościom, w którym funkcjonują. Zakres ich aktywności jest naprawdę szeroki – od promocji przedsiębiorczości po opiekę nad bezpańskimi psami lub działalnością na rzecz ekologii. Wszystkie sprawy, wartości i idee, które jakaś grupa ludzi uzna ważne, mogą znaleźć swoje odzwierciedlenie w III sektorze i służyć społeczeństwu.

Organizacje pozarządowe Twoją trampoliną sukcesu

Ale jak się mają organizacje pozarządowe do psychologii? Odpowiedź jest prosta – w branży zawodów związanych z psychologią najważniejszy jest kontakt z ludźmi. Na nic zdadzą się stosy książek i setki godzin wykładów, jeśli nie będziemy potrafili nawiązać relacji z drugim człowiekiem. Organizacje pozarządowe pozwalają nabyć oraz doprowadzić do mistrzostwa umiejętności komunikacyjne i społeczne. Zgromadzony w ten sposób potencjał jest później ogromnym atutem na rynku pracy. Różnorodność pośród NGO`sów (non-governmental organizations) pozwala każdemu odnaleźć coś dla siebie. Jeśli marzy Ci się w przyszłości praca terapeuty – zostań wolonatriuszem w fundacji zajmującej się pracą z osobami uzależnionymi. Chcesz zostać coachem lub trenerem? Liczne stowarzyszenia organizujące szkolenia i działające na rzecz rozwoju osobistego pomogą Ci zrealizować swoje plany. A może uważasz, że public relations oraz reklama to właśnie coś dla Ciebie? Każda większa organizacja pozarządowa musi dbać o swój wizerunek i promocję , w związku z czym posiada odpowiednie działy oraz specjalistów do realizacji tych celów – spróbuj więc wkręcić się w ich działania. Wymieniać można długo. Jedynym ograniczeniem jest najczęściej własna wyobraźnia oraz motywacja.

Gdzie szukać? Jak zacząć?

Jeżeli przedstawione powyżej argumenty trafiają do Twojego przekonania i chciałbyś jak najwcześniej zacząć dbać o zdobycie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności – zacznij działać. Znajdź organizację, której działania odpowiadają Twoim zainteresowaniom i zaoferuj swoją pomoc w realizacji jej projektów. Poszukiwania najlepiej zacząć w Internecie. Sprawdź stronę www.ngo.pl, wejdź w zakładkę „Bazy” w lewym górnym rogu i skorzystaj z wyszukiwarki organizacji pozarządowych. Gdy trafisz na odpowiednie stowarzyszenie bądź fundację napisz lub zadzwoń i umów się na spotkanie.

Dbaj o swój rozwój zawodowy, nawiązuj kontakty i wzbogacaj CV – bądź pewien, że to zaprocentuje.

 Autor: Michał Szymański

Author: Michał Szymański

Specjalista od social media, bloger, fascynat startup`ów i nowych technologii. Twórca portalu BiznesFlow.pl. Autor licznych artykułów z tematyki produktywności, efektywnej nauki, biznesu internetowego. Prezes stowarzyszenia Tea Club wspierającemu młodych ludzi w rozwoju zawodowym na arenie międzynarodowej. Prywatnie pasjonat tańca "breaking" (breakdance), tańczący nieprzerwanie od 11 lat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *