Sposób na szybkie i skuteczne realizowanie celów

Lubisz czuć, że masz wystarczająco dużo czasu na wykonanie swoich zadań i nie musisz się śpieszyć? Taki komfort to największy zabójca produktywności.

Zasada jest prosta: im dalszy termin na realizowanie danego zadania, tym więcej czasu zmarnujesz na jego realizację.

Dlaczego? Ponieważ osłabiasz swoją motywację i zmniejszasz rangę zadania.

Jak to dokładnie działa:
– Siedzisz i piszesz swoją pracę zaliczeniową, gdy w Twojej głosie pojawia się myśl – “Hmm, deadline na oddanie tego projektu upływa dopiero za miesiąc. Mam jeszcze tyle czasu. Nie będzie grzechem jak na chwilkę zerknę na fejsa”.

A jeśli termin upływa jutro?
– ” Człowieku, jaki fejs, jakie jedzenie, jaki chłopak?! Mam 10 stron do napisania w 20 godzin, muszę tworzyć, nie mam czasu!”

Warte uwagi jest to, że w większości przypadków to właśnie pod presją czasu tworzymy najlepszej jakości rzeczy. Gdy rozwlekamy realizowanie, stają się miałkie i bez polotu.
Nie wiem jak dla Ciebie, ale dla mnie zdecydowanie lepiej jest sprężyć się przez jeden dzień, niż przez cały miesiąc funkcjonować z niepokojącym uczuciem, że mam tą cholerną pracę do napisania.
We wszystkich zadaniach należy narzucać sobie krótkie limity czasowe. To pozwala nam być 5 razy bardziej skupionym i efektywnym.

Co powinieneś zrobić?
1. Określ cel, który koniecznie musi zostać dzisiaj zrobiony
– CEL: napisanie magisterki

2. Zdecyduj, czy jest realistyczny. W razie czego nie wahaj się podzielić go na mniejsze części
-CEL: zrobienie researchu i napisanie 10 stron magisterki

3. Określ sztywne ramy czasowe na realizację celu
– CEL: rozpoczynam pracę o 8.00 , o 17.00 wszystko musi być skończone

4. Przygotuj sobie prosty plan pracy
* 8.00 siadam przy biurku z przygotowanymi materiałami
* 8.05 przeglądam materiały, zaznaczam odpowiednie fragmenty, rozplanowuję te 10 stron magisterki (cały research muszę skończyć w pół godziny)
* 8.30 lecimy z tym koksem – rozpoczynam pisanie
* 17.00 cel zrealizowany – 10 stron magisterki spogląda na mnie w całej swojej chwale z ekranu monitora

5. WAŻNE – przed przystąpieniem do pracy przygotuj odpowiednie warunki realizacja celów
* wyłącz telefon i uprzedź o tym bliskich, żeby się nie martwili
* odłącz internet (potrzebny research zrób wcześniej)
* uniemożliw innym zakłócenie Ci pracy; jeśli to możliwe niech nawet nikt nie wie, gdzie jesteś
* żadnego fejsa, żadnego maila, żadnych powiadomień; żadnego “tylko na chwilę” – dobrze wiesz, jak to się kończy
* zaplanuj jedzenie; niech to będzie proste żarcie, którego przygotowanie zajmie jak najmniej czasu

Odbijesz sobie wieczorem, gdy wraz z przyjaciółmi pójdziesz na pizze z podwójnym serem, szynką i 10 stronami pracy magisterskiej. Gwarantuję, że będzie smakowała lepiej, niż jakakolwiek, którą jadłeś wcześniej.

Autor: Michał Szymański

Author: Michał Szymański

Specjalista od social media, bloger, fascynat startup`ów i nowych technologii. Twórca portalu BiznesFlow.pl. Autor licznych artykułów z tematyki produktywności, efektywnej nauki, biznesu internetowego. Prezes stowarzyszenia Tea Club wspierającemu młodych ludzi w rozwoju zawodowym na arenie międzynarodowej. Prywatnie pasjonat tańca "breaking" (breakdance), tańczący nieprzerwanie od 11 lat.

7 thoughts on “Sposób na szybkie i skuteczne realizowanie celów”

  1. Nie lubię działać na ostatnią chwilę, dlatego wolę zrobić coś wcześniej. Zastanawiam się jak oszukać nasz umysł, żeby wyobraźić sobie, że np. egzamin za tydzień, nie próbowałem tego, ale nie wiem czy jest sens..

  2. Dzieki, przeczytałem świetna strona, tak w ogóle to wstałem dzisiaj o 6, także jest pierwszy krok, mam pytanie – skoro dopiero uczę się spać po 6 h to jak mam realnie sprawdzić ile trwa mój cykl? Nie obudzę się w takim wypadku, bo nie jestem przyzwyczajony do 6 h. Może to dziwne pytanie, ale czy jadasz o takiej porze śniadanie, czy zostawiasz to na później ? Mogę nie mieć energii jak nie zjem czegoś pół godziny po wstaniu, a z kolei tak wczesna pora sprawia, że do obiadu mogę nie dotrzymać.

    1. Gratulacje z wygranej pierwszej walki 🙂

      Na Twoje pierwsze pytanie odpowiedziałem już tutaj: http://biznesflow.pl/zdrowy-sen/

      Jeżeli chodzi o śniadanie, to robię się głodny dopiero jakieś 2-3h po wstaniu.
      Jednak jeśli Ty czujesz głód to powinieneś go jak najszybciej zaspokoić – lekie i pożywne śniadanie, bez popijania pół godziny po zdjedzeniu (inaczej poczujesz senność).

      Zamiast jeść duże posiłki rzadziej (obfite śnaidanie i obiad) możesz spróbować rozbić je na mniejsze – 1 śniadanie, 2 śniadanie i obiad.

  3. Bardzo wartościowy artykuł, ale jeżeli ktoś nie zna języka angielskiego, to może byłoby lepiej, gdyby używał swojego ojczystego. Na początku myślałem, że ‘reaserch’ to literówka, ale później się przekonałem, że jednak nie. Nie piszę tego, żeby się do czegoś przyczepić, tylko uważam, że artykuły z błędami tracą sporo na rzetelności i wiarygodności.
    Pozdrawiam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *