Lista 7 rzeczy, które zapewnią Ci zdrowy sen

Niniejszy tekst jest uzupełnieniem do artykułu Efektywny i zdrowy sen – czyli jak wydłużyć sobie dobę o kilka godzin. Posiada takżę kontynuację w postaci tekstu Lista rzeczy, które zapewnią Ci zdrowy sen, część 2.  Zawarte tu wskazówki są efektem mojej 9 miesięcznej pracy nad zdrowym snem oraz ponad 10 letniej batalii o zdrowie i wysoką kondycję fizyczną, a wszystko podparte upublicznioną wiedzą z badań naukowców na temat zdrowia i snu.

8 godzinny sen jest wymysłem współczesnego świata. Nie jest ani naturalny, ani zdrowy. Nasi przodkowie na przestrzeni wieków spali zupełnie inaczej. Ze źródeł historycznych wiemy, że oni także poznali zalety snu polifazowego, a żyli w zgodzie z naturą o wiele bardziej niż my, ludzie nowocześni. Dzięki zastosowaniu poniższych metod:

– będziesz spał krócej i wydłużysz swoją dobę o kilka godzin (a swoje życie nawet o kilkanaście lat)

– pozbędziesz się problemów z bezsennością – gwarantuje Ci, że śpiąc po 6h dziennie, wieczorem zasypiać będziesz w 15 minut

– będziesz spał mocnym, równym snem

– w ciągu dnia będziesz czuć się pełen energii

– Twoja kondycja fizyczna oraz wytrzymałość Twojego ciała poprawią się

– Twoja zdolność umysłowa oraz umiejętność koncentracji poprawią się

– zwiększy się efektywność i skuteczność Twojej pracy

Mnie te powody przekonują w zupełności. Jeżeli Ciebie także, zapraszam do lektury.

Lista 7 rzeczy zapewniających zdrowy sen.

  1. Pamiętaj, najważniejszą zasadą jest spanie cyklami – śpimy wielokrotność 1,5 h.
  2. Wprowadź regularność w swoje nawyki. Zawsze kładź się spać o tej samej porze i zawsze wstawaj o tej samej porze (nawet jeśli masz wolny dzień). Różne pory zasypiania i pobudek mogą rozregulować cały organizm i zaprzepaścić nasz wysiłek.
  3. Na samym początku możesz mieć problem z zaśnięciem o konkretnej porze (trudno jest czasami obliczyć ile czasu potrzebujemy na zaśnięcie), dlatego potraktuj pierwszy tydzień jako eksperymentalny. Najistotniejsze jest, żeby wytrzymał całe 7 dni śpiąc po 6 godzin. Po tym czasie bez problemu zasypiać będziesz po 15 minutach. Ja stosuję metodę kładzenia się spać o 23.45 i pobudki o 5.30-5.40.
  4. Twój cykl może trwać nieco dłużej lub krócej niż 1,5 h (mój trwa 1h 20 minut). Poświęć pierwsze tygodnie na eksperymentowanie. Sprawdzaj, o której godzinie będziesz budził się naturalnie (samoistnie, jeszcze przed dzwonkiem budzika), a następnie podziel przespany czas przez ilość cykli (6 h to 4 cykle – 4x 1,5h). Wtedy otrzymasz wynik obrazujący dokładną ilość czasu potrzebnego na Twój cykl.
  5. Zadbaj o swoją dietę. Żadne techniki Ci nie pomogą, jeżeli odżywiasz się śmieciowym jedzeniem. Odstaw fastfoody, tłuste potrawy, ogranicz cukier. Warzywa, owoce, chude mięso – możesz z nich zrobić naprawdę smaczne dania, a Twoje ciało Ci za to podziękuje. Pamiętaj, jesteś tym, co jesz.
  6. Spożyj ostatni posiłek co najmniej 4h przed snem. Postaraj się, żeby nie było to nic ciężkiego ani tłustego. Jeżeli najesz się przed zaśnięciem, podczas spania Twój organizm poświęci energię na trawienie zamiast na regenerację. W tym przypadku wstaniesz niesamowicie zmęczony.
  7. Nie pij płynów bezpośrednio po jedzeniu. Gdy pożywienie zmiesza się z sokiem/herbatą/piwem itp. pojawia się niesamowite uczucie sytości. To przyjemna sprawa, ale znacząco zwiększasz swój czas trawienia. Twój organizm będzie potrzebował więcej energii, żeby poradzić sobie z nagromadzonym w żołądku jedzeniem, a Ty poczujesz ogromną senność. Po posiłku wypij łyk wody (możesz nim delikatnie przepłukać gardło, żeby trochę oszukać organizm i przegonić pragnienie), a z napojami poczekaj co najmniej pół godziny.

Dalszy ciąg wskazówek o zdrowym śnie znajdziesz w kolejnym artykule Lista rzeczy, które zapewnią Ci zdrowy sen, część 2.

Autor: Michał Szymański

foto: emmagem.com

Author: Michał Szymański

Specjalista od social media, bloger, fascynat startup`ów i nowych technologii. Twórca portalu BiznesFlow.pl. Autor licznych artykułów z tematyki produktywności, efektywnej nauki, biznesu internetowego. Prezes stowarzyszenia Tea Club wspierającemu młodych ludzi w rozwoju zawodowym na arenie międzynarodowej. Prywatnie pasjonat tańca "breaking" (breakdance), tańczący nieprzerwanie od 11 lat.

7 thoughts on “Lista 7 rzeczy, które zapewnią Ci zdrowy sen”

  1. Mam pytanie – skoro dopiero uczę się spać po 6 h to jak mam realnie sprawdzić ile trwa mój cykl? Nie obudzę się w takim wypadku, bo nie jestem przyzwyczajony do 6 h.

    1. Pierwsze kilka tygodni to eksperymentowanie.
      Zasypiaj zawsze z kartką, długopisem i zegarkiem pod ręką, żebyś mógł notować istotne rzeczy, takie jak:

      1. Ile czasu potrzebujesz na zaśnięcie
      – Wiem, że ciężko jest zorientować się, po jakim czasie wpadniemy w objęcia Orfeusza ale z pewnością będziesz wiedział, czy zasnąłeś w 5 minut czy w godzinę. Po kilku/ kilkunastu dniach powinieneś mieć już pewność ile czasu potrzebujesz na zaśnięcie.

      2. Zapewne zdarza Ci się, że czasami samoistnie budzisz się w środku nocy (niebudzony żadnymi hałasami ani innymi czynnikami zewnętrznymi – jak pełny pęcherz czy niewygodna pozycja na łóżku). Te pobudki to właśnie koniec Twojego cyklu. Notuj sobie te godziny, a później policz sobie ile czasu upłynęło od zaśnięcia do tej nocnej pobudki.

      3. Przez pierwsze tygodnie musisz założyć, że Twój cykl trwa 1,5h ,a na sen poświęcisz 6h (licząc od zaśnięcia, nie od położenia głowy na poduszkę). Po jakimś czasie możesz zauważyć, że budzisz się np. 10 min przed budzikiem. Jeżeli sytuacja się powtórzy wiele razy, to znaczy, że Twój cykl faktycznie jest krótszy – w tym wypadku od 4 cykli odejmujesz 10 minut, czyli wychodzi, że jeden cykl jest krótszy o 2,5 min.

      Musisz pamiętać, że długość cyklu może się zmieniać – w zależności od tego co zjadłeś wieczorem, jak bardzo zmęczony jesteś, czy piłeś alkohol.
      Maksymalną wydajność zapewnisz sobie, jeśli zastosujesz WSZYSTKIE porady opisane w tych 34 artykułach.

      Trzymam kciuki 🙂 Powodzenia!

  2. Dziekuje za szybką odpowiedź, z tym, że ja się nie budzę w nocy prawie nigdy, może to wynika z wieku – 19 lat, ale zobaczymy, może z takim systemem spania, zaczne się budzić 🙂
    Nie pije, nie palę, zwykle jem wieczorem godzinę lub 2 przed spaniem, wczoraj przeczytałem, że powinno się 4h, postaram się to zmienić.
    Na szczęście sporo zasad z twojej strony znam, bo interesuję się rozwojem osobistym od jakiś 2 lat, ale świetnie zebrałeś je wszystkie w jednym miejscu.
    A o śnie nie czytałem dotąd, nie wiedziałem, że można tyle czasu zaoszczędzić, jak dla mnie warto się pomęczyć początkowo. Pozdrawiam ! 🙂

  3. Michale, a co w przypadku kiedy niestety nie możemy kłaść się regularnie (czyt. praca zmianowa – w tym praca w nocy od 22:00 do 06:00)?

    1. Elninio,
      niestety, ale to regularność jest kluczem do sukcesu jeśli chodzi o efektywne spanie (przynajmniej w moim przypadku).

      Wszystkie te rzeczy testowałem tylko na sobie, nie potrafię więc powiedzieć, czy zadziałają one również w przypadku pracy zmianowej. Choćbym bardzo chciał, nie potrafię Ci poradzić nic w tej kwestii.

      Pozdrawiam serdecznie
      Michał

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *